Kolejna propozycja wyjścia na koncert do Narodowego Forum Muzyki. Tym razem bilet na koncert to dodatek- niespodzianka dla naszych klubowych Podróżników, którzy po raz kolejny w tym roku wyruszają na zwiedzanie NASZEJ PIĘKNEJ POLSKI. Zwiedzamy 30 kwietnia, a na koncert idziemy 2 maja na godz.19.00.
Wykonawcy:
Ewa Strusińska – dyrygent
Alexandra Dariescu –
fortepian
Neue Lausitzer Philharmonie
Program:
G. Enescu Koncert fortepianowy d-moll
N. Boulanger
Fantaisie variée na fortepian i orkiestrę
F.
Mendelssohn Bartholdy I Symfonia c-moll op. 11
Czas trwania: [65']
"W repertuarze koncertu orkiestry Neue Lausitzer Philharmonie pod dyrekcją Ewy Strusińskiej znalazły się dzieła znamienitych kompozytorów z XIX i XX wieku: George’a Enescu, Nadii Boulanger oraz Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. W roli solistki muzykom będzie towarzyszyć pianistka Alexandra Dariescu.
Tego
wieczoru w Sali Głównej zabrzmią dwa polskie prawykonania
kompozycji na fortepian i orkiestrę autorstwa George’a Enescu oraz
Nadii Boulanger. Z Koncertu
fortepianowego d-moll
Enescu – uważanego za najwybitniejszego przedstawiciela muzyki
rumuńskiej, a zarazem twórcy jej narodowego kierunku – zachowały
się wyłącznie szkice pierwszej części. Artysta tworzył ją
podczas pobytu w Paryżu, gdy miał zaledwie kilkanaście lat i
zdobywał wiedzę u wielkich kompozytorów tamtego czasu – Jules’a
Masseneta oraz Gabriela Faurégo. Fantaisie
variée francuskiej
kompozytorki, a zarazem doskonałej pianistki Nadii Boulanger to z
kolei utwór poświęcony wirtuozowi fortepianu Raoulowi Pugno –
jej mentorowi, który do czasu nagłej śmierci był jedynym
wykonawcą tego dzieła. W fantazji widoczne są wpływy stylu
kompozytorskiego m.in. wspomnianego już Gabriela Faurégo czy
Claude’a Debussy’ego.
Koncert zwieńczy zaś efektowna
I Symfonia c-moll op.
11 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, którą młody artysta
ukończył 31 marca 1824 roku, gdy miał jedynie piętnaście lat.
Odznacza się ona śmiałym językiem kompozytorskim z licznymi
kontrastującymi ze sobą motywami. Jednak za najbardziej dojrzały w
wyrazie fragment dzieła uznaje się część drugą – Andante –
z przemyślaną, subtelnie kształtującą się harmonią. W
muzycznej materii dzieła ujawniają się inspiracje młodego
Mendelssohna m.in. twórczością jednego z klasyków
wiedeńskich – Wolfganga Amadeusza Mozarta. "